Rendkívüli hőmérsékleti kontraszt alakult ki a Balatonnál (VIDEÓ)
Míg Siófokon fagypont közelében volt a hőmérséklet, Keszthely térségében 12 Celsius-fokot mértek a déli órákban.
Véget ért a négynapos Mozgókép fesztivál a Balaton északi partján. A programok közötti beszélgetések leggyakrabban felmerülő témája a seregszemle két leginkább közönségsiker várományos alkotása, Varsics Péter Így vagy tökéletes, és Herendi Gábor Toxikoma alkotásai valóban megérdemlik a figyelmet. Recenziónk.
Írta: Dudás Viktor filmszakértő
Az Így vagy tökéletes a romantikus vígjátékokat kedvelők figyelmére számít elsősorban. Csurgó Csaba forgatókönyve – aki olyan történeteket jegyez, mint a Megdönteni Hajnal Tímeát, a Para, vagy A tanár és az Apatigris több epizódja – alapján készült film két, szinte ellentétes személyiségű író egymásra találását meséli el. A cselekmény a klasszikus „hááát, vele biztosan nem” – „de aztán mégis” – „nagyon” jelzős-szerkezettel írható le a legrövidebben, de a néző ennél azért többet kap a filmtől. A főhős, Somos András, Fekete Ernő megformálásában, egy reklámcég kreatív igazgatója, igazi nagymenő „marketinges”, akinek a szakma már alig tartogat kihívásokat. Lányát egyedül nevelve – felesége a személyi edzőjével lelépett, „Tudom, nagyon banális” adja a közönség tudtára – szabadidejében regényt ír, amely kilátástalan, lecsúszott drogosok életét meséli el a legkifinomultabb irodalom kedvelői számára. Berobban az életébe egy ünnepelt sikerszerző, akinek a könyve azonnal a sikerlisták élére kerül – Tordai Kata, akit az Újvidéki származású Béres Márta kelt életre egészen kiválóan. Tordai könyve
az Így vagy tökéletes minden nő igazi bibliája, a most oly’ népszerű, fogadd el magad olyannak, amilyen vagy szellemiségét hirdeti
lelkesen. A két szerző közti „bonyodalom” az Év könyve-díj átadóján veszi igazán kezdetét, ahol mindketten jelöltek. A főhősök romantikus egymásra találása mellett párhuzamosan a két könyv születésének a körülményeit is megismerhetjük, miközben baráti árulás, Trokán Nóra karaktere által, és a reklámszakma kulisszatitkai is színesítik a cselekményt – itt Dér Zsolt alakít emlékezeteset András munkatársaként.
A film alapvetően szórakoztató, szerethető. A főszereplők, különösen Béres Márta remek alakítása könnyen beszippantja a nézőt. A dialógusok jól felépítettek és a helyzetkomikumok is kellemesen szórakoztatóak. Az Így vagy tökéletes, a sokat emlegetett Csak szex… sikeréig nem fog felérni, de a rom-kom műfaj néhány közelmúltban vászonra került hazai alkotásánál több nézőre számíthat, őszinteségének és természetességének köszönhetően.
A magam részéről Somos könyvének filmszerű megjelenítését picit soknak éreztem. Szívesebben vettem volna, ha Tordai Kata könyvének néhány „üzenete” is hasonlóan megjelent volna, lehetőséget adva a két karakter közötti különbözőség felnagyítására. Az írónő barátnőjeként Trokán Nóra karaktere nekem nem volt elég sokszínű, míg a másik oldalon Dér Zsolt „asszisztensi” karaktere és a Sztárom a párom Spike-ja közötti hasonlatosság letagadhatatlan. Ha a film vége egy picit dinamikusabb lezárást kapott volna, a közönség vélhetően még nagyobb lelkesedéssel adná szájról-szájra az Így vagy tökéletest.
A magyar Trainspotting
A fesztivál másik nagyon várt filmje Herendi Gábor Szabó Győző önéletrajzi könyvéből készült Toxikoma című alkotás. A sztori a színész és Dr. Csernus Imre között a drogelvonón történtek elbeszélése. Tömören összefoglalva: A Toxikoma a magyar Trainspotting – nekem.
Végre egy olyan drogos film, amely nem olyan nyomasztó és kilátástalan, mint a Felhő a Gangesz felett volt, és a Dizájneren dokumentumfilmnél pedig vélhetően sokkal szélesebb körben fejtheti majd ki prevenciós hatását
– hogy csak két szélsőséges magyar alkotást említsek. Herendi aktuális filmjében sem a Valami Amerika kedélyessége, sem a Kincsem kimódoltsága nem köszön vissza. Egy végig egységes stílust követő, a főszereplők motivációiról ítélkezni nem akaró, de mégis nagyon emberközeli és tanulságokkal teli film született, amelynek három főszereplője hazai filmben ritkán látható alakítást nyújt.
Molnár Áron, Szabó Győzőként, egészen fékezhetetlenül agresszív és szélsőséges, nagyon erős alakítás. A film eleji koncertrészlet, az azt követő mellékhelységbeli elvonulása vagy a rendőrségi razzia utáni „ágy-jelenet” egy ígéretes színészi karrier fontos pillanatai. Nagy Zsolt Zuhanórepülésben nyújtott alakítása jut róla eszembe. Bányai Kelemen Barna Dr. Csernusként hihetetlen módon elbújt a karakterben. A gesztusai, a hanglejtése döbbenetesen „valósághű”. Érdeklődéssel várom soron következő filmje, A legjobb dolgokon bőgni kell szeptemberi bemutatóját. Számomra
Eddig is tudható volt, hogy remek színésznő, de a Toxikomában nyújtott eszköztelenül is lehengerlő játéka a Fesztivál Legjobb női alakítása – számomra.
A Toxikoma kapcsán Szatmári Péter operatőri munkáját kell még kiemelni, aki mesterien felerősítve visz közel a szereplők arcaihoz, vagy mutat totálokat felerősítve ezzel a történet erejét.
Összeségében elmondható, hogy a Toxikoma nem feltétlenül fogja a Valami Amerika, vagy a Kincsem nézettségét megközelíteni, de egy kiforrott és stílusosan elmesélt történet, amely a remek színészi alakítások mellett nem könnyű, de hasznos tanulságokat ad a nézőknek.
Nyitókép: YouTube